Pretty Moms Diary

Tuesday 10 February 2015

Pengalaman Derita Berpantang Yang Membuatkannya serik untuk beranak lagi


Ibu muda tersebut memang mempunyai pengalaman seperti saya semasa berpantang. Bayangkan saya berpantang 40 hari tetapi badan saya masih lesu dan berjalan masih terpaksa perlahan-perlahan.


Ini kisah Perit Pengalaman Saya Berpantang


Pengalaman berpantang anak pertama saya, saya melahirkan secara caecarean. Seminggu selepas membuka jahitan, bayangkan terdapat dua ruang jahitan yang tidak tertutup rapat. Terdapat sedikit kelihatan isi pada permukaan jahitan. 

Saya terpaksa 'bercuci' di permukaan jahitan tersebut selama 30 hari agar memastikan ianya kering sepenuhnya. Setiap hari saya akan ulang alik ke hospital untuk 'mencuci' luka tersebut. Betapa sengsaranya saya rasa ketika itu, hanya tuhan saja yang tahu.

Oleh kerana jahitan yang masih tidak pulih tu, pergerakan saya amat terbatas. Berjalan perlahan-lahan seperti siput dan terpaksa membongkokkan sedikit badan. Sedangkan ibu-ibu lain sudah berjalan seperti biasa setelah 1 minggu selepas bersalin. Saya hanya boleh berjalan dengan stabil, badan lurus, kaki lancar berjalan selepas sebulan lebih. sangat perit bila luka jahitan sangat lambat pulih.

Tidak cukup dengan perit luka yang agak lambat untuk sembuh, lagi menambah sengsara saya semasa pengalaman berpantang apabila saya mengalami sembelit yang agak teruk. Saya mengalami sembelit sejak hamil lagi dan tidak disangka sembelit saya bertambah kritikal semasa berpantang.

Bayangkan betapa sengsaranya duduk di mangkuk tandas hampir sejam. Bayangkan lagi luka jahitan belum pulih sepenuhnya. Nak meneran, takut pula dengan luka jahitan tersebut. Hendak menangis rasanya bila berhari-hari tidak membuang, tetapi terpaksa makan mengisi perut demi bayi yang menyusu badan. Pengalaman berpantang yang membuatkan saya juga serik untuk beranak lagi.

Pengalaman Berpantang Yang Menyebabkan Saya Tersenyum Setiap Hari


Hamil dan berpantang anak yang ketiga ni, saya telah mengenali shaklee. 

Syukur yang teramat-amat, pengalaman yang sangat jauh berbeza yang saya alami semasa berpantang. 

Melahirkan anak ketiga, saya juga terpaksa melakukan kelahiran secara ceasarean. Saya berbekalkan ESP, Vita-Lea, Ostematrix Dan Zinc. Hari pertama selepas pembedahan, saya sudah boleh bangun. Dan hari pertama tu juga saya membuang di tandas hospital dengan lancar tanpa perlu risau untuk meneran. 

Hari-hari yang saya lalui semasa berpantang pada kali ini, saya rasa lebih bertenaga walaupun terpaksa bangun-bangun untuk menyusukan bayi pada waktu malam. Saya yakin sangat-sangat, inilah penangan ESP dan Vita-Lea yang orang lain sering gembar-gemburkan sebagai vitamin peningkat tenaga berganda.

Cuba tengok ibu ni, bagaimana beliau yang sebelumnya seorang yang cepat kuat letih dan lesu sehingga wajib ambil 'MC', tetapi sekarang dah berganda-ganda tenaganya. 





Atasi Badan Letih Lesu Setiap Kali Travel. Say NO to Panadol or MC Lagi Dah! from iReach HD on Vimeo.

7 hari selepas pembedahan, luka jahitan sangat kering dan pulih sepenuhnya. Saya dapat berjalan dengan stabil dan lancar dan boleh singgah ke supermarket lagi. Saya juga bebas sembelit sepenuhnya sehingga sekarang, usia baby saya 7 bulan. Tiada lagi hari berpantang yang menyeksakan.

Dan yang amat membuatkan saya bertambah jatuh cinta lagi adalah, berat badan saya turun 10kg semasa berpantang, ekstra lagi air susu badan sangatlah meriahnya dari sebelum-sebelum ni dan scretch mark di kulit paha, perut dan lengan amatlah jauh beza kurangnya berbanding berpantang sebelum ni. 

Si ibu ni juga mengamalkan set penyusuan shaklee setelah melalui situasi kekurangan stok susu akibat air susu yang jatuh merundum. Bayangkan paniknya si ibu sehingga terpaksa.....(jom tengok video perkongsian si ibu ni yerrr)

Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.


Bersyukur sangat saya mengenali shaklee pada anak ketiga ni. Inilah set berpantang yang amat berkesan kepada saya dan saya ingin ibu-ibu yang tengah hamil dan bakal berpantang di luar sana merasai perbezaannya sendiri. Bagi saya, inlah set berpantang yang sangat lengkap dan sangat-sangat ibu perlukan semasa berpantang. Bukan sahaja berkesan kepada ibu, malah memberikan manfaat untuk si baby tersayang.

Jika ibu-ibu mempunyai sebarang pertanyaan yang berkaitan dengan pengalaman saya berpantang atau nak tahu lanjut fungsi-fungsi semua vitamin yang saya telan semasa berpantang tempoh hari, silakanlah hubungi saya ya, atau kita boleh berbual di whatsapp, 016-8315405. Saya Mama Putri ^_^



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...