Pretty Moms Diary

Tuesday 16 December 2014

7 Tahun Ikhtiar Hilangkan Jerawat, Kini Bertukar Kepada Kulit Yang Cantik, Licin, Putih Dan Gebu

Ramai di kalangan wanita inginkan kulit yang bebas jerawat. Namun jerawat pastinya pernah singgah di wajah pada bila-bila masa sahaja.

Jerawat adalah suatu keadaan di mana liang kulit tersumbat sehingga menimbulkan kantung nanah yang meradang . Jerawat adalah penyakit kulit yang cukup besar jumlah pesakit yang mengalaminya. 



Seorang penyelidik masalah jerawat ternama di dunia berpendapat , " Tak ada satu orang pun di dunia yang melalui masa hidupnya tanpa sebuah jerawat di kulitnya . " 

Kemungkinan penyebab utamanya adalah perubahan hormon yang merangsang kelenjar minyak di kulit . Perubahan hormon lain yang boleh menjadi pencetus timbulnya jerawat adalah masa haid , kehamilan , penggunaan pil perancang , dan tekanan .

Ikuti kisah pengalaman beliau yang menderita dengan kulit muka yang penuh jerawat selama 7 tahun, puas mencuba pelbagai produk demi menghilangkan jerawat, tetapi akhirnya bertukar kepada kulit yang cantik, licin, putih dan gebu hanya dalam masa 4 bulan.


Lepas 7 Tahun Geram Muka Berjerawat Teruk, Ini Yg Dia Buat from iReach HD on Vimeo.


APAKAH PENYEBAB JERAWAT MUNCUL

Pengeluaran minyak berlebihan

Jerawat adalah keadaan abnormal kulit akibat gangguan berlebihan pengeluaran kelenjar minyak yang menyebabkan penyumbatan saluran folikel rambut dan liang kulit . Punca jerawat yang paling umum adalah hormon , tompokan minyak atau sebum di kulit bekerjasama dengan bakteria .

Sel-sel kulit mati

Umumnya , jerawat disebabkan oleh kelebihan kelenjar minyak kerana giat dihasilkan hormon androgen . Jerawat timbul kerana kelenjar minyak yang berlebih tersebut bercampur dengan sel kulit mati . Ketika sel - sel kulit itu bercampur dengan jumlah debu atau kotoran yang sudah meningkat itu , campuran yang tebal dan melekat itu boleh membentuk penyumbat yang menjadi bintik hitam atau putih .

Bakteria

Yang membuat masalah semakin rumit , bakteria biasanya ada di kulit, yang cenderung membiak di dalam kelenjar minyak yang tersumbat, yang menghasilkan bahan - bahan yang menimbulkan iritasi kawasan sekitarnya. Kelenjar tersebut terus membengkak , dan mungkin akan pecah , kemudian menyebarkan radang ke kulit kawasan sekitarnya .  Inilah yang menyebabkan jerawat batu jenis yang paling mungkin , iaitu meninggalkan pigmentasi jangka panjang dan parut seperti cacar yang kekal .

Kosmetik

Tersumbat liang seringkali terjadi oleh penggunaan kosmetik yang mengandungi banyak minyak atau penggunaan bedak yang menyatu dengan foundation. Foundation yang terkandung pada bedak menyebabkan serbuk bedak mudah liang tersumbat .

Stres

sebenarnya , tekanan tidak secara langsung menyebabkan jerawat. Masalahnya, ada hormon tertentu yang keluar saat seseorang stres , yang membolehkan tumbuhnya jerawat . Tak hanya itu , stres membuat orang tersebut mempunyai pola makan yang cenderung banyak mengambil makanan manis dan berlemak , sebagai " pelarian " dari stres .


CARA MENGATASI JERAWAT


Jerawat merupakan salah satu penyakit kulit yang biasa menyerang wajah . Menangani jerawat tidak boleh sembarangan . Secara umum , rawatan kulit wajah sebagai berikut .

  • Kulit wajah harus selalu bersih masa rehat di rumah .
  • Jangan memecahkan jerawat dan jangan sering di sentuh .
  • Elakkan pemakaian kosmetik semasa tidur .
  • Keperluan pembersihan bagi kulit kering berbeza dengan kulit berminyak atau kulit normal , demikian juga sebaliknya .
  • Membersihkan wajah pada waktu petang adalah berbeza dengan pada waktu pagi.

BAGAIMANA UNTUK MENGELAK TIMBULNYA JERAWAT

Hal yang terpenting selain menggunakan produk dan bahan untuk menghilangkan jerawat , adalah dengan menerapkan pola hidup yang sihat . Kerana metabolisma tubuh dan proses perkumuhan yang baik akan membantu pembuangan bahan-bahan sisa . Pola hidup sihat yang sebaiknya dilakukan adalah :

  • Minum air secukupnya .
  • Menjauhi tekanan dan selalu santai .
  • Makan sayur-sayuran dan buah-buahan supaya buang air besar lebih lancar .
  • Cuci muka dengan air bersih (pakailah air mineral), kerana boleh jadi air paip di rumah mengandung kadar besi yang terlalu tinggi .
  • Rutin mencuci tuala , topi keledar , dan sarung bantal .
  • Cuci muka dengan sabun khusus cukup 2 kali sehari agar boleh mengurangkan kelebihan minyak. Jangan terlalu kerap kerana ianya boleh menghilangkan kelembapan yang diperlukan oleh kulit .
  • Elakkan makanan mengandungi iodin dan gula , kopi , dan juga minuman karbonat .
  • Rajin bersenam secukupnya , namun jangan berlebihan
  • Rawatan wajah secara rutin setiap 2 minggu sekali akan mempercepatkan penyembuhan jerawat. Pakailah produk yang sudah berdaftar dengan Kementerian Kesihatan. Silap memilih produk penjagaan wajah boleh memburukkan lagi masalah .
  • Bersihkan tangan anda sebelum menyentuh wajah , kerana ada pelbagai macam bakteria yang melekat di tangan akibat aktiviti seharian


CADANGAN VITAMIN UNTUK MASALAH JERAWAT KRONIK

  1. HERB-LAX : Untuk tujuan detoks. 
  2. ALFALFA COMPLEX : Membantu mengurangkan infeksi pada kulit.
  3. GLA COMPLEX : Membantu mencairkan sebum yang berminyak dan mengurangkan liang rongga daripada tersumbat. Menstabilkan hormon.
  4. SR VITA C PLUS : Meningkatkan sistem imun dan membantu menyekat bakteria penyebab acne. Mencerah dan membentuk kolagen pada kulit.
  5. VITA E COMPLEX : Melindungi dari radikal bebas dan menghilangkan bekas jerawat.
  6. ESP : Pemulihan kulit dan mengurangkan parut. Menghaluskan dan mencerah kulit. Menganjalkan kulit.
  7. B COMPLEX : Anti stress

SET ASAS UNTUK KULIT KEKAL CANTIK DAN BERSERI

PENGAMBILAN VITAMIN ADALAH BERGANTUNG KEPADA KEPERLUAN DAN MASALAH JERAWAT YANG DIHADAPI. KAMI JUGA MENYEDIAKAN SET VITAMIN MENGIKUT BAJET ANDA.


Untuk maklumat lanjut mengenai pertanyaan produk / pembelian produk / keahlian Shaklee / menjana pendapatan 4-5 angka bersama Shaklee, boleh lah berhubung dengan saya.

Mama Putri
Shaklee Independent Distributor
[ ID 892829 ]
Email: mamaputrivitamin@gmail.com
Fb: Irs Shashamom
Whatsapp / SMS 016-831 5405

Untuk pengetahuan anda, saya menyediakan perkhidmatan penghantaran ke SELURUH MALAYSIA dan BRUNEI DARUSSALAM.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...