Pretty Moms Diary

Tuesday 18 November 2014

Kencing Tidak Lawas - Gejala Pembengkakan Prostat


APA YANG ANDA TAHU MENGENAI PROSTAT? 

Prostat ialah kalenjar bersaiz "walnut" terletak dibelakang dasar penis, di depan rektum, di bawah pundi kencing dan di sekeliling uretra. Uretra ialah saluran tiup yang membawa air kencing dan air mani melalui zakar.


Fungsi utama prostat adalah untuk menghasilkan cecair air mani. Cecair dalam air mani melindungi, menyokong dan membantu menyalurkan air mani. Prostat biasanya membesar bila usia meningkat tua dan ini di panggil Benign Prostate Hyperplasia (BPH) atau juga dikenali sebagai pembengkakan prostat. 



FAKTOR YANG BOLEH MENINGKATKAN RISIKO PEMBENGKAKAN PROSTAT

  1.  Usia - Risiko pembengkakan prostat meningkat dengan usia. Peningkatan yang cepat berlaku selepas umur 50 tahun. Lebih dari 80% kanser prostat didiagnoskan terhadap lelaki berusia 65 tahun atau warga emas.
  2. Hormon - Paras testosteron (hormon seks lelaki) yang tinggi mungkin mempercepatkan berlakunya pembengkakan prostat. Adalah dipercayai hormon dihydrotes-tosterone (DHT), satu bahan yang berasal daripada testosteron di dalam kelenjar prostat yang menyebabkan ia membengkak.

TANDA DAN GEJALA PEMBENGKAKAN PROSTAT

  • Aliran air kencing yang tidak lancar
  • Rasa hendak buang air kecil yang kerap pada waktu malam
  • Sakit atau pedih semasa buang air kecil
  • Sakit semasa ejakulasi (pancutan mani)
  • Terdapat darah dalam air kencing atau air mani

KOMPLIKASI

Pembengkakan prostat yang teruk boleh menyebabkan masalah yang serius:
  • Seseorang yang ada pembengkakan prostat mungkin tidak mempunyai simptom sehingga dia mendapat retensi urin akut. Retensi urin akut adalah keadaan di mana urin langsung tidak boleh mengalir keluar, mungkin dicetuskan oleh pengambilan ubat selsema atau alergi.
  • Retensi urin dan tekanan pada pundi kencing boleh menyebabkan jangkitan saluran kencing, kerosakan pundi kencing atau buah pinggang, batu karang dan inkontinen.
  • Jika pundi kencing sudah rosak, rawatan pembengkakan prostat mungkin tidak berkesan.
jika anda mengalami gejala-gejala pembengkakan prostat tersebut, sila bawa berjumpa dengan doktor untuk nasihat dan rawatan seterusnya jika perlu.

sumber: myhealth.gov


CADANGAN VITAMIN

Selain mendapatkan rawatan daripada doktor, pilihan terbaik adalah dengan mengamalkan vitamin semulajadi shaklee untuk mencegah atau mengurangkan gejala-gejala pembengkakan prostat.



GLA COMPLEX SHAKLEE

ianya membaiki prostatomegaly iaitu masalah prostat lelaki dan kerap kencing. Ia juga membantu mengawal selia hormon lelaki kerana prostat juga boleh disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon





VITA-E COMPLEX SHAKLEE

Ianya satu sumber antioksidan yg mampu melawan radikal bebas yg berpotensi menyebabkan pembengkakan pada kelenjar prostat (antikanser)




ZINC COMPLEX SHAKLEE 

Zinc di dalam prostat adalah 10 kali ganda dari organ lain. Zinc memainkan peranan penting dalam organ seks lelaki. Zinc bertindak melindungi kesihatan prostat, memperbaiki masalah BPH dan keadaan kerap kencing. Kajian menunjukkan pengambilan harian zinc dapat mengurangkan pembengkakan prostat dalam kadar 70%.







ESP SOY PROTEIN ISOLATE POWDER

Genistein yang terkandung dalam kacang soya ESP terbukti keupayaannya menyekat pertumbuhan dan perebakan sel-sel abnormal. Ia memusnahkan radikal bebas di dalam sel badan sebelum ia menukarkan sel DNA ke[pada sel kanser.





HUBUNGI SAYA UNTUK MENDAPATKAN PRODUK DENGAN SEGERA


Untuk maklumat lanjut mengenai pertanyaan produk / pembelian produk / keahlian Shaklee / menjana pendapatan 4-5 angka bersama Shaklee, boleh lah berhubung dengan saya.


Mama Putri
Shaklee Independent Distributor 
[ ID 892829 ]
Email: mamaputrivitamin@gmail.com
Fb: Irs Shashamom
Whatsapp / SMS 016-831 5405


Untuk pengetahuan anda, saya menyediakan perkhidmatan penghantaran ke SELURUH MALAYSIA dan BRUNEI DARUSSALAM.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...