Pretty Moms Diary

Sunday 16 November 2014

Malu jeragat terlalu banyak - Cara saya mengurangkan jeragat dengan berkesan.


Jeragat atau nama medikalnya Melasma adalah salah satu dari masalah kulit yang sangat biasa di kalangan penduduk Asia. Kaum wanita lebih kerap terlibat dimana nisbahnya lebih kurang 12:1 ( Wanita: Lelaki). Insiden yang paling tinggi dilihat pada mereka yang berumur 25- 50 tahun. Kawasan muka yang sering terlibat adalah bahagian pipi. Namun terdapat juga mereka yang mengalami nya pada hidung dan dahi. 

Sebab-sebab terjadinya melasma ( Jeragat )
1) Terdedah kepada cahaya matahari terik
2) Penggunaan hormone. Cthnya Pil perancang
3) Penggunaan kosmetik / rawatan kulit tidak sesuai
4) Keturunan.

Rawatan untuk melasma.
Matlamat rawatan melasma ada dua. Pertama untuk mengeluarkan pigment yang sedia ada dan kedua adalah untuk menghalang dari pigment baru terbentuk. 
Sumber: drhasseenah.com

Tension muka berjeragat? Malu ditegur berkali-kali oleh rakan-rakan?

Kepada yang pernah mengalaminya sendiri, memang malu dan memang tension. Kalau di tegur sekali dua, memang tak kisah tetapi kalau berkali-kali ditegur kulit muka berjeragat, memang rimas jadinya. Dalam hati "hodoh sangat ka jeragat di muka ni?" kadang-kadang terasa "tiada benda lain lagi ka yang mahu ditegur?"
Saya faham perasaan anda sebab saya juga pernah mengalami kulit muka berjeragat semasa saya tengah mengandung anak kedua. Makanya hari ini saya nak berkongsi kepada anda bagaimana cara saya mengurangkan secara beransur-ansur kulit muka berjeragat. Hentikan terus kata-kata diorang tu, biar melopong kagum dengan perubahan.
Lebih kurang 7 bulan selepas saya melahirkan anak kedua, saya masih dibelenggu masalah kulit muka berjeragat. Sehingga pada suatu masa saya terbaca sebuah testimoni seseorang yang dulunya pernah mengalami masalah yang sama iaitu kulit muka berjeragat dan berjaya mengurangkannya dengan sangat ketara. Inilah empunya testimoni tersebut.



Nampak tak perbezaannya? Daripada dipenuhi dengan kulit muka berjeragat, jeragat dah nampak pudar, kulit muka semakin cerah dan menjadi shining. Mungkin ada yang rasa macam tak percaya dan cakap dalam hati "pakai make up atau edit photo". 

Saya pun mula-mula rasa ragu tapi dari sumber yang terdekat, memang gambar original tanpa edit dan tanpa make up. Makanya, saya pun mencuba, Collagen Powder Shaklee. Jangan bagi lagi orang sekeliling jeling-jeling kulit muka berjeragat ni!

Collagen Powder Shaklee



Dalam 1 kotak ada 15 sachet. Amboi....sikitnya. Tetapi kesannya? Haaa....selepas saya minum sachet ke-7, saya dah nampak kesannya. Kesan perbezaan yang sangat ketara. Kulit saya tidaklah gelap, saya memang berkulit cerah sedikit tetapi selepas minum Collagen Powder, kulit cerah bertambah lagi cerah, kulit semakin licin dan semakin lembut bahkan kulit muka saya menjadi shining, bukan berkilat berminyak tau. 


Dan seperti mana tujuan saya mengambil Collagen Powder untuk menghilangkan kulit muka berjeragat, akhirnya saya nampak perubahan yang sangat ketara, jeragat sudah mula beransur pudar. Woowww! Baru sachet yang ke-7 dah nampak kesan yang ketara. Saya tak syok sendiri, rakan-rakan yang perasan dan mula menegur perubahan tersebut. Saya dah mula jatuh cinta dengannya!

Tengah-tengah seronok menikmati Collagen Powder, malangnya saya terpaksa berhentikannya sebab saya mengandung anak ke-3 pula. Hehe....sedih juga tapi nak buat macamana kan, Collagen Powder tak sesuai jika tengah mengandung. Tapi jangan silap, saya tak berhenti di situ saja.

Selepas saya bersalin anak ke-3 pada Julai tahun ni, bila baby dah umur lebih kurang 2 ke 3 bulan iaitu pada bulan September tahun yang sama ni jugak, saya sambung minum Collagen Powder secara beransur-ansur. Bukan apa, takut juga kalau baby tak sesuai memandangkan baby masih menyusu tetapi syukur Alhamdulillah baby tiada masalah menyusu. 

Dalam 2 bulan ni, saya dah habiskan 2 kotak Collagen Powder. Dan hasilnya, hampir 80-90% jeragat di muka beransur pudar malah semakin halus, licin, lembut dan semakin cerah. Suami pun mengakuinya. Maaflah saya tiada gambar sebelum, saya pemalu orangnya tetapi hari ni saya kongsikan gambar saya yang terbaru. 

Gambar memang asli, tanpa make up dan tanpa sebarang edit atau pun guna kamera 360 yang sangat hot orang guna sekarang. Inilah muka di pagi hari lagi bersama perawan kecil saya.



Selain minum Collagen Powder, saya juga mengamalkan ESP Shaklee dan Sustained Release Vita-C Plus.

Sekian perkongsian saya untuk hari ini. Semoga memberi manfaat kepada anda yang mempunyai masalah yang sama, mengalami kulit muka berjeragat.

APA ISTIMEWANYA COLLAGEN POWDER SHAKLEEKLIK DI SINI



Untuk maklumat lanjut mengenai pertanyaan produk / pembelian produk / keahlian Shaklee / menjana pendapatan 4-5 angka bersama Shaklee, boleh lah berhubung dengan saya.


Mama Putri
Shaklee Independent Distributor 
[ ID 892829 ]
Email: mamaputrivitamin@gmail.com
Fb: Irs Shashamom
Whatsapp / SMS 016-831 5405


Untuk pengetahuan anda, saya menyediakan perkhidmatan penghantaran ke SELURUH MALAYSIA dan BRUNEI DARUSSALAM.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...